Functionele bewegingspatronen

De meeste trainers, ongeacht welke specifieke sport of fitness richting, weten waarschijnlijk heel veel over bewegingstechnieken!

Hebben ze ook zo'n duidelijk beeld betreffende de bewegingen waartoe u fysiek in staat bent of waarom u er nu juist niet toe in staat bent?

Een voorbeeld uit de praktijk

In dit voorbeeld is de specifieke activiteit niet genoemd vanwege de irrelevantie hiervan.

Een trainer probeert een fout (?) in een sport geëigende bewegingsuitvoering te corrigeren en instrueert de sporter naar verbetering. Er worden twee, drie, vier zelfs vijf of meer aanpassingen gemaakt en los van het spier neurologisch leer niveau zijn al deze pogingen om verandering te creëren niet meer dan een noodzakelijkheid, nodig om te compenseren. Compensatie voor bijvoorbeeld gewricht disfunctie, onbalans in de spieren of - en statische en dynamische houdingsstabiliteit problemen.

Wanneer er geen verbinding wordt gemaakt tussen de uitvoering en het neuro mechanische systeem dan zal dit resulteren in een korte termijn oplossingstrucje. Kan de trainer een gebrek aan techniek of een gebrek aan fysieke kwaliteiten identificeren?
Zolang de trainer de compensaties niet waarneemt heeft deze sporter dus geen enkele kans op - lange termijn - verbeteringen!

Nog een voorbeeld uit de praktijk

Hardlopen.
Einde winter, aanvang lente trekt half Nederland weer de (stoute) hardloop schoenen aan. Niks mis mee zult u zeggen. Hardlopen is toch gezond? Lekker in de frisse buitenlucht...

Per anderhalve kilometer raken de voeten plus minus 1000 x de grond. De impact per voetlanding is qua druk gelijk aan 3 tot 4 maal Uw lichaamsgewicht. (info Runners World)
Als voorbeeld; u weegt 80 kg, dat wil dus zeggen dat er een impactdruk tussen de 240-320 kg per voetlanding plaats vindt op de lage rug, het heupgewricht, de knieën, de enkels en last but not least de voet, met 33 gewrichten.

Bij onbalans in de spieren benadrukt elke pas tijdens de loop deze (functionele) asymmetrie: Hiermee bedoelen we het meetbare verschil in functie - en bewegingsmogelijkheid tussen de linker en de rechter kant van het lichaam. De fysieke compensatie zal leiden tot blessures! Slijtage aan o.a. de gewrichten en alle verbindende weefsels.

Voorkom dit door eerst een FMS screening te doen en zo de zwakke plekken te ontdekken. Door gerichte training maken we deze blessure gevoelige delen sterk en komt het lichaam in balans.

Terug in balans kunt u veilig gaan (hard-) lopen. Blijft u het lichaam trainen volgens de Micro Gym & FMS fylosofie. Dit zorgt ervoor dat u gezond en veel minder blessure gevoelig kunt blijven lopen, zolang u wilt! Want lopen in welke vorm dan ook is heel gezond zolang het lichaam kan voldoen aan de sport geëigende, technische bewegingseisen en volgens de juiste beweegpatronen in balans functioneert.

Lopen is heel goed, wanneer je goed loopt!

Functional Movement Systems (FMS)

De basis van het FMS is het screening systeem leidend tot bewegingsprofilering. Het informatie verzamelingsproces vertelt wat u wel en niet mag of moet doen tijdens het oefenen. Het FMS screen is precies datgene wat het inhoud,vrij vertaald een 'ontleding' van het bewegen. We kijken dieper in de beweegpatronen, met name in de disfunctionele / a- symmetrische beweging van het lichaam.

Denkt u niet dat dit alleen voor ( top-) sporters van waarde is; deze bewegings informatie is voor iedereen belangrijk, van het (soepel) algemeen dagelijks bewegen tot aan (blessure vrij) werken en sporten, op elk niveau! 

Dit screening systeem wordt alleen afgenomen wanneer u pijnvrij bent.

Door de directe feedback en de adaptatie door de correctieve trainingsvormen wordt ten gevolge van de bewegingsverbeteringen  als resultaat een positief waardevol gevoel ervaren.

Hoewel de term functionele training veelal te pas en te onpas gebruikt wordt is dit toch wat we doen; we trainen op een manier die de functie van het bewegen centraal stelt, voor iedereen, zowel voor de (top-) sporter, van junior tot senior, van gezinsmanagers tot de zakenvrouw-man.

 

_____ WHEN YOU MOVE SMARTER, YOU MOVE BETTER _____

 

 
  functionele training logo Micro Gym
Copyright © 2012 Micro Gym. Alle rechten voorbehouden.