Functionele training versus training op apparatuur

Bewegen in het dagelijkse leven heeft net zoals elke sportactiviteit geëigende beweegpatronen die van samengestelde aard zijn. Ze worden in alle mogelijke bewegingsrichtingen uitgevoerd.

Met uw eigen lichaam als trainingsapparaat en uw lichaamsgewicht als weerstand worden al deze beweegpatronen geoefend in een functionele progressieve opbouw. Van gelijke, symmetrische naar ongelijke asymmetrische vlakken. Dit kan nooit worden gerealiseerd op machines!

Het  accent ligt op de rompactiviteit, uitgevoerd vanuit een correcte lichaamshouding. Functionele training bouwt elke beweeg volgorde en beweeg patroon op vanuit de kern van het lichaam, van liggend naar zittend en via half staande uiteindelijk naar een staande positie. Van statisch naar dynamisch, van enkelvoudig naar samengesteld, van rechte lijn naar drie dimensionaal. Maar wat de oefeningvolgorde gaat worden, het blijft altijd een logische en verantwoorde opbouw!

Door de eindeloze bewegingsvarianten blijft functionele training uitdagend en motiverend voor iedereen. Een optimale overdracht naar uw gewenste doel. Een maximaal resultaat. Functioneel trainen!

Het trainen in de sportstudio's, op apparaten, wordt voornamelijk zittend uitgevoerd. De spieren worden per groep in isolatie getraind. De bewegingsbaan van het apparaat bepaalt de beweging. Uw bewegingsapparaat wordt in coördinatie, mobiliteit en stabiliteit niet of nauwelijks aangesproken tevens creëert dit heel weinig rompactiviteit. Nog een significant verschil is het veel lagere calorie verbruik!

Hier vinden we dus geen enkele positieve relatie tot beweegvormen uit het dagelijkse leven of welke dynamische sportactiviteit dan ook. Dit beoogd louter een cosmetisch effect zonder functioneel resultaat. Hooguit kunnen we van functioneel spreken in het eerste deel van de hersteltraining bij de fysio, na een blessure.

Functioneel of contra-functioneel? Aan u de keuze.

Wilt u naast een verbeterd functioneel ook een positief cosmetisch effect dan is functionele training een uitstekende en erg effectieve trainingsmethode! Hoe dit komt,vraagt u zich af?
Functionele trainingsmethoden activeren het hele spierstelsel tegelijkertijd, zodat veel meer spiergroepen gelijktijdig in functie met elkaar samenwerken en dat daardoor het metabolisme aanzienlijk wordt verhoogd. In vergelijking met machine/apparaten training kunnen we hier dus spreken van een veel hoger calorieverbruik per training!

Een verdere opsomming van de logisch, verantwoorde opbouw;

Vanuit de kern van het lichaam naar de armen en benen.

van statisch naar dynamisch
van lig en zit houding naar geknield en in stand
van symetrisch naar a-symetrisch
van rechte lijn naar multi dimensionaal
van enkelvoudig naar samengesteld
van makkelijk naar moeilijk
van licht naar zwaar
van langzaam naar snel


Met deze lijst pretenderen we niet de volledige of enige juiste volgorde aan te geven maar kan naar behoeft worden gebruikt als toevoeging aan de trainingsleer principes.
Deze trainingsleer principes zijn: de juiste oefeningen in de juiste volgorde in de juiste verhouding met de juiste intensiteit en herhalingen afgestemd op de belastbaarheid en doelstellingen van de te trainen persoon.

Deze trainingsprincipes vinden in een doelgericht systeem regelmatig plaats, middels een functioneel trainingsschema. Het trainingseffect zal dan optimaal kunnen zijn naar gelang de doelstelling en motivatie. De doelgerichtheid van elk schema en het uiteindelijke effect hiervan hangt nauw samen met uw fysieke prestatie vermogen, wat afhankelijk is van uw algemene conditie: kracht, snelheid, lenigheid, uithoudingsvermogen, coördinatie en lichaamssamenstelling.

In een latere fase gaan we nog wat specifieker in op deze onderdelen.

 

 

 

 
  functionele training logo Micro Gym
Copyright © 2012 Micro Gym. Alle rechten voorbehouden.