Cursus 1
De juiste lichaamshouding.

Trefwoorden: fms screening, correctieve oefenvormen- / trainingen, crossed posture syndrome, houding correcties t.a.v. werkgerelateerde houdingen, posturaal houdinsgevoel aanleren en eigen maken, ademhalingstechnieken, mobiliteit ( = bewegingsvrijheid ), stabiliteit, balans, coördinatie.

_____ No Gym _____ No Equipment _____ No Excuses _____

De juiste lichaamshouding. De titel doet vermoeden dat er maar een juiste houding bestaat. In een statische situatie, bijvoorbeeld in een langdurig zittende werkhouding aan een bureau eventueel gecombineerd met beeldscherm werk, ontstaan klachten in de nek, schouders, armen en handen door verkeerde en/of verkrampte werkhoudingen. Maar ook een foute staande houding kan veel problemen veroorzaken!

Stress bouwt zich op in het lichaam en creeërt een schadelijk patroon in de spierbalans, oftewel onbalans zorgt hier voor een overbelasting o.a. op de gewrichten. Dit kan leiden tot 'Crossed Posture Syndrome', CPS, één van de snelst groeiende welvaart syndromen die tevens het immuunsysteem ondermijnt en kan leiden tot productie vermindering en ziekteverzuim.

Deze cursus begint met de FMS screening (voor info zie pagina 'Private Training'). Daarna leert u in velerlei situaties, zowel statisch als dynamisch de juiste houding aan te nemen, niet in de laatste plaats door u de fysieke tools aan te reiken dit te kunnen realiseren, oftewel 'practice makes perfect'. Zodoende leert u de foute (werk-) houdingen gevoelsmatig te bemerken, direct te corrigeren en uiteindelijk te voorkomen en een juiste houding als een natuurlijk automatisme eigen te maken.

Daarnaast wordt u geleerd tijdens uw werkdag enige 'time-outs' te nemen. Deze 'time-outs' worden gekenmerkt door corrigerende en tevens ontspannende stretch oefeningen. Tevens krijgt u diverse tips om uw continuïteit in functioneren nog meer te ondersteunen.

 

 
  functionele training logo Micro Gym
Copyright © 2012 Micro Gym. Alle rechten voorbehouden.